C C E A
C C E A

Tiedän monia, jotka eivät ole kovin innoissaan tämän vuoden aikaisista talvikeleistä. Mutta minä olen. Voisin viettää kaiken liikenevän ajan hiihtoladuilla.

Voisin nauttia lumisista kilometreistä vieläkin enemmän, jos olisin viettänyt hieman enemmän (tai edes jonkin verran) aikaa kuntosalilla tai rullasuksilla kesän ja alkusyksyn aikana… Sekä hiihtolihakseni että tekniikkani ovat taantuneet turhan paljon sitten maaliskuun, jolloin panin edellisen maastohiihtokauden pakettiin.

Isossa osassa orgaanisatioita ihmisillä on vähän sama fiilis, kun iso muutoshanke iskee päälle. Miksi en jaksa, mitä on tapahtunut muutosmuskeleille?

Meillä todella on muutoslihaksia. Jos olet kuullut puhuttavat resilienssistä, seuraavat resilienssiominaisuudet ovat varmasti tuttuja: positiivisuus, keskittyminen, joustavuus, järjestelmällisyys ja proaktiivisuus. Näistä ominaisuuksista puhutaan usein muutosmuskeleina, joita voi kehittää ja vahvistaa säännöllisellä harjoittelulla. Harjoittelu maksaa vaivan elämän ja työn muutoksissa; muutoksiin on helpompi sopeutua ja niiden läpi pääsee kivuttomammin. Treenistä käyvät esimerkiksi nämä:

  • Tunnista, miten suhtaudut pieniin muutoksiin.
  • Harjoittele löytämään jokin myönteinen näkökulma jokaisesta uudesta tilanteesta.
  • Hyppää helikoteriin: kokeile etäännyttää itsesi ja katsoa, miltä tilanne näyttää hieman kauempaa katsottuna?
  • Altistu uudelle ja hakeudu oma-aloitteisesti uuteen tilanteeseen – se on muutos siinä missä muutkin.

Minä päästin hiihtolihakseni rapistumaan sulan maan kauden aikana. Organisaatioilla ei ole varaa antaa ihmistensä muutosmuskeleiden heikentyä, sillä muutokset eivät ole kausilaji. Ne ovat ympärivuotisia.

Auli Packalén: Missä jamassa muskelisi ovat?

Kirjoittaja toimii CCEAssa johtavana konsulttina. Lue lisää Aulista tai seuraa häntä Twitterissä.