C C E A
C C E A

On muutos sitten pieni tai suuri, samat virheet toistuvat usein muutoksesta viestittäessä.

1. Hys hys…
Monesti muutoksesta halutaan viestiä vasta, kun kaikki on selvää. Siihen asti ollaan hiljaa, ei kerrota mitään ja vältellään kysymyksiä. Tämä ei tilannetta paranna, vaan päinvastoin. Ihmiset janoavat tietoa, joten sitä kannattaa jakaa, vaikka ihan kaikki ei olisi vielä valmista. Lisäksi sitoutat ihmiset muutokseen nopeammin ja helpommin, jos otat eri ryhmät mukaan muutoksen suunnitteluun alusta lähtien.

> Ole läsnä, kerro kaikki mitä voit, ja toista viestiä. Suunnitelkaa muutos yhdessä.

2. Psst psst….
Kun avoin viestintä pelottaa, unohtuu tai sitä ei ole riittävästi, alkaa muutoksen keskellä usein vihjailu ja juoruilu. Esimiehiä on ehkä ohjeistettu olemaan hiljaa, mutta painostuksen keskellä saatetaan sortua lupaamaan liikoja tai lähettämään lisää kysymyksiä herättäviä, mystisiä sähköposteja.

> Puhu aina totta muutoksen keskellä – niin avoimesti kuin pystyt. Älä vihjaile tai herätä epäluuloja.

3. Hölynpöly…
Tai kauniimmin sanottuna bisnesjargon on tuttua konsulttislangista ja muutosviestinnästä. Visioidaan, transformoidaan, ryhmäytetään, uudelleenorganisoidaan, innovoidaan, osallistetaan ja niin edelleen. Loppupeleissä kukaan ei enää ymmärrä, mistä on kysymys, ja miten käsillä oleva muutos oikeasti juuri itseen vaikuttaa.

> Puhu selkeää ja yksinkertaista kieltä, sanoilla, joita kaikki ymmärtävät. Kysy ja varmista, että asia on ymmärretty. Mieti, mikä on olennaisin viesti kullekin eri muutoksen kohteena olevalle ryhmälle.

4. Hohhoijaa…
Bulletpointit, listat, prosessikaaviot ja pitkät PowerPoint-esitykset ovat omiaan auttamaan nukahtamisvaikeuksissa, eivät muutosviestinnässä.

> Monimutkaisista asioista, kuten muutoksista viestiessä kannattaa panostaa tarinaan ja innostaviin esimerkkeihin prosessikaavioiden ja täyteen ahdettujen esitysten sijaan. Ota ihmiset mukaan miettimään, mitä muutos konkreettisesti kullekin merkitsee. Mitä hyvää itselle voisi tapahtua, kun muutos on tapahtunut? Nosta rohkeasti esiin myös mahdolliset huolet, ja anna ihmisille aikaa puhua niistä.

5. Kerran kirkossa kuulutettu
Tähän yleiseen harhaan törmäämme jatkuvasti. Yksi työpaja pidetty, johdon sähköposti lähetetty, strategiatilaisuus järjestetty tai koulutusmateriaali tulostettu. Mutta miksi mitään ei tapahtunutkaan?

> Muutos vaatii aina pitkäjänteistä työtä, toistoa, toistoa ja vielä kerran toistoa. Vaikka itse olisit katsellut samaa esitystä kyllästymiseen asti, on hyvin todennäköistä, etteivät muut sitä muista. Toista viestiä kaikissa kanavissa ja räätälöi se eri kohderyhmille sopivaksi.

Oletko sinä joskus sortunut johonkin näistä tai muihin muutosviestinnän virheisiin?

Johanna Tynkkynen: Muutosviestinnän virheet Top 5

Kirjoittaja toimii CCEAssa konsulttina. Lue lisää Johannasta tai seuraa häntä Twitterissä.