C C E A
C C E A

”Viestintä voi varmaan tehdä siitä pienen jutun intraan.” Kuulostaako tutulta? Useimmiten hyvä idea, onnistuminen tai innovaatio jää vain pienen piirin tietoon. Avoin kulttuuri, tiedon jakaminen, ketterä yhdessä tekeminen sekä nopea oikean tiedon ja asiantuntijan löytäminen ovat kaikki hyviä tavoitteita, kun lähdetään uudistamaan työn tekemisen tapoja kansainvälisessä yrityksessä. Usein kuitenkin keskitytään työvälineisiin, toteutetaan tehokas IT-projekti ja todetaan puolen vuoden päästä, ettei mikään muuttunut. Mitä siis pitäisi tehdä, että saataisiin aikaan pysyvää muutosta?

Ihmiset muutoksen keskiöön

“Ajatus ketteristä digitaalisista työtavoista ja avoimesta viestintäkulttuurista oli kytenyt meillä jo pitkään. Lähdimme edistämään asiaa yhteistyössä IT:n ja viestinnän kanssa ja totesimme pian, että työnteon kipupisteistä on kysyttävä koko henkilöstöltä. Tämä esiselvitys toimi perustana Cosmos-projektille ja hyvänä lähtökohtana muutoksen läpiviennille. Suunnitteluvaiheessa meidän piti jatkuvasti muistuttaa itseämme fokuksen pitämisestä vuorovaikutuksen kehittämisessä ja kulttuurin muutoksessa, ettei keskustelu karannut liikaa työvälineen ominaisuuksiin”, kertoo Nesteen sisäisen viestinnän asiantuntija Jatta Pakkanen.

CCEA fasilitoi muutoksen läpiviennin suunnittelua, ja kun projekti lähti toden teolla käyntiin, CCEAn seniorikonsultti Johanna Tynkkynen hyppäsi mukaan vetämään muutoksen läpivientiä projektissa.

“Alusta lähtien kaiken keskiössä oli ihminen. Halusimme ottaa nesteläiset mukaan suunnittelemaan uusia työtapoja ja saada ylimmältä johdolta ja esimiehiltä vahvan tuen muutokselle. Lisäksi perustimme muutosagenttien verkoston, johon saimme hienosti mukaan vapaaehtoisia, erittäin sitoutuneita nesteläisiä”, Johanna kertoo.

Koko muutoksen työkalupakki käyttöön

Jatkuva ja sitkeä muutosviestintä, lukuisat infotilaisuudet, säännöllinen vuoropuhelu johdon kanssa, esimiesten tuki, organisaatioiden laaja osallistaminen sekä paikallisten muutosagenttien verkosto auttoivat Cosmoksen vahvaan alkuun Nesteellä.

“Tuntui, että jo ensimmäisen viikon aikana muutos oli melkoinen. Toimitusjohtajamme avasi Cosmokseen oman avoimen keskustelukanavan, jossa hän on jakanut tunnelmiaan ja vastannut henkilöstön kysymyksiin viikoittain. Cosmoksen myötä nesteläisillä on nyt ensimmäistä kertaa yksi yhteinen digitaalinen työympäristö, jossa he tavoittavat toisensa helposti. Cosmoksessa on käyty ahkerasti keskusteluja, ja tiimit ovat perustaneet innokkaasti omia niin työhön kuin vapaa-aikaan liittyviä ryhmiä. Vaikka osa uusista työtavoista ja digitaalisista työvälineistä vaatii vielä opettelua, alku on ollut uskomattoman hieno”, kehuu projektin Steering Manager, digitaalisen viestinnän ja markkinoinnin päällikkö Paula Narkiniemi.

Kysyttäessä Paulalta vinkkejä vastaavan muutoksen läpivientiin, hän kääntää asian toisin päin: Miten varmistat, ettei mikään vaan muutu? Jos tunnet piston sydämessäsi, tiedät että jotain kannattaa tehdä toisin, jotta muutos todella onnistuu.

  1. Unohda ihmiset, keskity teknologiaan.
  2. Älä sido muutosta mitenkään tavoitteisiin.
  3. Älä vaan puhu muutoksesta, se pelottaa ihmisiä liikaa.
  4. Varmista, että saat viedä homman maaliin yksin tai korkeintaan yhden kaverin kanssa, ei tässä muita tarvita.
  5. Lähetä yksi sähköposti DL-ALL-jakelulla, lisäksi voit tehdä yhden intra-uutisen – homma kunnossa.

 

Lue lisää CCEAn roolista muutoksessa.

Lue Paulan blogikirjoitus muutoksen läpiviennistä.

Haluatko tietää, miten samantyyppinen tehtiin Microsoft-ympäristössä? Lue case Huhtamaki täältä.