Mira Dahlman: Psykologinen turvallisuus onnistuu perussäännöillä

Kokeile! Nauti virheistä! Muutu salamana! Ole ketterä! Organisaatioille ja niissä työskenteleville ihmisille asetetaan nykyään aika lailla vaatimuksia. Kun muutoksesta tulee päivittäistä ja uusia innovaatioita odotetaan kuin liukuhihnalta, miten kaikesta selviää? Kuinka innovoida ja menestyä muutoksen keskellä?

Brené Brown sanoi Nordic Business Forumissa: Olemme ihmisiä, jotka tuntevat ja toisinaan ajattelevat. Tunteet vaikuttavat suureen osaan kognitiivisia prosessejamme. Se on biologinen tosiasia, joka pitäisi ottaa huomioon ihmisten johtamisessa. Tarvitsemme psykologista turvallisuutta, jotta voimme kokeilla uutta ja epäonnistua, osoittaa avoimesti muutosten synnyttämiä tunteita ja omaksua uusia asioita.

Johtoryhmämme kävi läpi kehityspolun, jonka varrella pyrimme kehittämään sekä itseämme johtajina että koko tiimiämme. Osana prosessia loimme johtoryhmällemme perussäännöt. Nyt kun katson noita sääntöjä kuultuani Brené Brownia ja muutamia muita hyviä puhujia Nordic Business Forumissa, olemme onnistuneet vangitsemaan niihin hyvin sen, mikä on tärkeää voidaksemme jatkuvasti uudistua. Psykologinen turvallisuus on kaiken perusta.

  • Luomme psykologisen turvallisuuden ilmapiirin keskusteluille, ideoille, kokeiluille ja vaikeiden asioiden esiin ottamiselle.
  • Lähdemme siitä, että tarkoitamme hyvää kaikilla sanomisillamme ja tekemisillämme.
  • Kun olemme eri mieltä, keskitymme asiaan, emme henkilöön, ja käyttäydymme sen mukaan.
  • Haluamme todella ymmärtää, miksi toinen ajattelee tietyllä tavalla ja olemme avoimia hänen ajatuksilleen.
  • Keskustelemme asioista yhdessä.
  • Haluamme aktiivisesti kuulla, mitä toisella on sanottavana ja kuuntelemme hänen ajatuksensa loppuun.
  • Emme syytä toisiamme. Jos epäonnistumme, epäonnistumme yhdessä.
  • Pyrimme tekemään palautteen antamisesta ja vastaanottamisesta tavallista ja jokapäiväistä.
  • Arvioimme säännöllisesti yhdessä, olemmeko onnistuneet noudattamaan näitä sääntöjä.

Entä miten seuraamme näitä sääntöjä käytännössä? Sovimme tällaiset käytännöt:

  • Suosimme avoimia kysymyksiä, kuten: “Auta minua ymmärtämään kantasi.”
  • Käytämme palautteen antamisessa S-B-I-mallia (Situation-Behaviour-Impact – Tilanne-Käytös-Vaikutus) ja käymme palautekierroksen jokaisessa johtoryhmän kokouksessa.
  • Annamme palautetta kasvotusten, ei esimerkiksi sähköpostitse tai tekstiviestillä.
  • Tulemme johtoryhmän kokouksiin energisinä.
  • Arvioimme toimintaamme ja sen peilautumista perussääntöihin jokaisen johtoryhmän kokouksen aluksi ja lopuksi.

Mielestäni tämä ajatusprosessi oli erinomainen investointi, ja parasta on, että näemme prosessin tuloksia joka päivä. Onko sinun organisaatioosi luotu perussäännöt? Oletko pohtinut, kuinka sinun tiimisi voisi luoda psykologista turvallisuutta?